Frontruten ble rammet av en stein på 10 tonn... 

hammerglass automotive scandinavian stone jörgen

"Uten Hammerglass kunne situasjonen sett annerledes ut."

Jørgen Stjernkvist renser ofte dynamitrenner og har bra kontroll på situasjonen. Men alle kan ha uflaks – og en helt vanlig mandag på jobb hadde han det. En stor granittblokk løsnet helt uventet fra berget og raste ned på bakken i flere deler. Jørgens førerhytte ble rammet av en stein på ti tonn.


–Jeg rakk ikke å tenke tanken før det var over, selv om det eneste som sto i hodet mitt etterpå var glede over at jeg hadde klart meg, sier han.

 

Jørgen har vært maskinfører siden 1978, en ung gutt som gikk i fotsporene på pappaen sin. Han har ikke angret på yrkesvalget, det har vært en spennende bransje å jobbe i og han har kjørt en mengde ulike maskiner gjennom årene. Sikkerheten har selvfølgelig utviklet seg mye gjennom årenes løp og hos Scandinavian Stone er man ekstra sikkerhetsbevisst. Alle vet hva som kan skje om ulykken er ute, og at forskjellen på liv og død kan bero på hvilke forebyggende beskyttelsestiltak som er satt inn.


– Jeg har jobbet hardt hele livet og vært forskånet fra ulykker. Selvfølgelig har jeg vært utsatt for stein mot ruten og noen glassbiter, men det har aldri skjedd noe alvorlig. Nå har jeg bare ett og et halvt år igjen før jeg blir pensjonist. Jeg ser fram til det, jeg kommer til å stelle med hus og hage, og gjøre ting jeg trives med. Etter det som hendte er jeg enda mer takknemlig for de små tingene i livet. Situasjonen kunne sett helt annerledes ut, det forstår jeg når jeg ser bildene av steinblokken og maskinen. Jeg satt jo faktisk i den, med bare en maskinrute mellom.

Hva hendte?

– Jeg renset i dynamittrennene, det er ingen uvanlig oppgave for meg, men akkurat denne steinblokken hadde en lang sprekk i seg som skjøt innover og oppover, den kunne man ikke se med det blotte øye. Mens jeg jobbet løsnet blokken, det gikk utrolig fort. I det ene sekundet satt steinklumpen fast i bergveggen, i neste sekund traff den frontruten min. Jeg rakk ikke engang å forstå hva som skjedde.

Du har beskyttelsesklasse 3, som inkluderer vår RABS-løsning med beskyttelse for hele hytta. Hva tenker du om det nå?

– Steinen hadde jo en spiss form fra før, noe som gjorde den enda mer farlig. Spissen ble skutt inn i frontruten litte grann, men så ble det stopp. Uten Hammerglass RABS tenker jeg at den spissen nok kunne nådd fram til meg.

Hva sa familien da du kom hjem den dagen?

– Jeg har tonet ned hendelsen, jeg vil ikke at de skal bli redde uten grunn. Det gikk jo bra, tross alt, og som jeg ser det klarte jeg meg fordi Scandinavian Stone ikke stoler på flaks. Bedriften investerer i rett type sikkerhet.

"Styrken hos Hammerglass avgjorde valget for meg"

 
Sven Jønsson er miljø- og arbeidsmiljøansvarlig på Scandinavian Stone og Jörgens ulykke gir ham bekreftelse på at han valgte riktig sikkerhetsløsning tilpasset miljøet maskinen jobber i.
–  Sikkerheten kommer alltid først. Vårt mål er å finne, og bruke, den beste teknikken og metoden tilpasset våre behov på respektive arbeidsplasser.

Hvorfor valgte dere Hammerglass?
– Ettersom ingen kunne garantere at produktene deres "gir tilstrekkelig beskyttelse", hverken myndigheter eller produsenter kunne hjelpe oss der, så gjorde jeg en egen analyse hvor jeg gikk ut fra materialvalg og grunnkonstruksjon basert på den kunnskapen jeg har om polymermaterialer og glass. Slagfastheten hos polykarbonat er velkjent så det avgjorde det for meg.

Hva er dine tanker om produktet vårt nå – etter at det har fått leve opp til sitt rykte?
– Vi er jo selvsagt takknemlige for at ruten holdt sammen. I forbindelse med dette har vi startet en egen vurdering av risikoanalysene våre og undersøker hvilke målinger vi kan gjøre for at, fremfor alt, forsterke beskyttelsen ved store ras direkte på frontruten.

"Dagens standarder stemmer ikke overens med risikoen som beskyttelsesruter utsettes for – derfor stiller vi høyere krav til produktene våre"

 

Malin Påhlsson er konstruktør og regelverksansvarlig på Hammerglass, og hun var tidlig på plass i Vånga for å se med egne øyne hvordan RABS-rammen så ut etter ulykken. Hun konstaterer at dette handler om ekstreme krefter i et risikofylt arbeidsmiljø.

– Arbeidsmiljøverket stiller krav til at operatører av kjøretøy i steinbrudds-miljø skal beskyttes mot fallende stein. Her er det opp til arbeidsgiver å utføre en bred risikoanalyse, som tar hensyn til miljøet maskinen jobber i og hvilken type arbeidsoppgaver som utføres. Det minst tenkelige ulykkescenario utgjør en mulig fare for maskinføreren og bør påvirke valget av sikkerhetsløsning. Arbeidsmiljøverket henviser også til at skjermtak for førerhytte skal tåle at en vekt på 227 kg slippes på taket fra fem meters høyde. Hammerglass RABS-ramme testes på samme måte som et skjermtak, til tross for at tilsvarende standard for beskyttelse i front egentlig krever bare halve kraften.

– Grunnen til at Hammerglass stiller høyere krav til produktene enn nødvendig, er at vi ikke anser dagens standard til å stemme overens med den reelle risikoen beskyttelsen utsettes for. Et ras kan like gjerne falle på fronten av maskinen så vel som på toppen, og RABS-rammen skal også beskytte føreren mot steinkast fra eksploderende dynamitt, sier hun.

– Ved ulykkesstedet kan vi dessuten konstatere at rammen mest sannsynlig har blitt utsatt for en kraft langt utover det som Arbeidsmiljøverket henviser til, og at konstruksjonen i dette tilfellet holdt mer enn hva den lover. Dette er også et signal til Scandinavian Stone om at de har tenkt riktig i risikobedømmingen sin og tatt en avgjørelse om å velge den best tenkbare beskyttelsen for situasjonen. I akkurat denne ulykken kan det ha vært det som avgjorde at føreren kunne gå uskadet ut av førerhytta.

Scandinavian Stone
Bedriften er en sammenslåing av bedriftene Svimpex Granit og Emmaboda Granit, og har brutt ulike typer naturstein siden 1933. Scandinavian Stone inngår i konsernet Naturstenskompaniet International, som driver 15 steinbrudd i Sverige og Norge. Steinbruddet i Vånga, hvor Jörgen Stjernkvist jobber, består av en rik mengde granitt.

Flere referanser