En støyskjerm konstruert uten stolper, er det faktisk mulig.

Hammerglass først ute med stolpefri skjerm!

En støyskjerm konstruert uten stolper, er det faktisk mulig? Hammerglass har nettopp bevist at det er mulig, og nå monteres den helt etter Trafikverkets nytenkning i Hjulsta.

Det var nok mange som måtte tenke seg godt om da Trafikverket i Sverige i 2018 sendte ut forespørsel om en overlappende, stolpefri støybeskyttelsesskjerm i tre ulike grønne nyanser til storprosjektet Förbifart Stockholm, søndre og nordre del av Hjulsta. Skjermen skulle dessuten ha et screentrykk (silketrykk) som kollisjonsbeskyttelse for fugler.

– Det er en svært uvanlig skjerm, og vi har aldri bøyd polykarbonat på denne måten før, sier Ulf Bergstrøm, forretningsområdesjef for Infrastruktur på Hammerglass.

– Men innovasjon er gøy, og vi liker utfordringer, jo mer avansert, desto bedre er det. Dette er jo en smekker konstruksjon som er helt i overenstemmelse med framtidens krav når det gjelder infrastruktur og samfunnsnytte.

Hvilke utfordringer støtte dere på?
– Bøyingen er avansert og tok tid å få til, også festeordningene skiller seg mye fra tradisjonelle støyskjermer. I en stolpefri konstruksjon må man ha perfekt kontroll på hvordan temperaturforskjeller og andre faktorer påvirker bevegelsesenergien i materialet, og sikre seg at skjermen er tett. Det har vært mye å ta hensyn til.

“Gøy å gjøre arkitekten glad”

 

Hammerglass sin konstruktør og bøyespesialist, Kenneth Sonnäng, måtte slite en del før han knekte koden med 90-graders-bøyen.

– Det føles som en fjær i hatten for Hammerglass at jeg lyktes.

Bøyingen i 90 graders vinkel på tre ulike plasser er “hemmeligheten” bak den stolpefrie støyskjermens stabilitet.
– Alt beveger seg ved endringer i varme og kulde, og vi jobber med glideskjøt overalt, men det var selve bøyingen som satte oss på prøve i starten, det at platen av polykarbonat ikke skulle knekke.

 

Hvor mange ganger måtte du prøve før du lyktes?
– Det vil jeg helst ikke avsløre! Nå går det fint, vi bøyer her på Hammerglass i Förslöv, og det handler om over tusen bøyde Hammerglass-paneler som skal opp til Hjulsta.

 

Hva mener du selv om skjermens utforming?
– Det er jo en arkitekts drøm, så det føles godt å kunne innfri den for Mats Broman, arkitekten fra Trafikverket.

 

“Lett, transparent og elegant”

 

Arkitekten bak den stolpefrie støyskjermen er Mats Broman, som i nært samarbeid med kollega Richard Rotstein har skapt noe som ingen har sett før.

 

Det fantes en rekke ønsker på papiret under utviklingen av skjermene. De skulle være:

 

  • Selvbærende og identiske (montert ortogonalt på kantbjelken)
  • Estetiske, og gi et “lett” inntrykk
  • Enkle å håndtere og montere
  • Inneholde et minimum av komponenter
  • Enkle å masseprodusere

Støyskjermen i sin helhet måtte ikke inneholde noen skjemmende eller stygge stålkonstruksjoner.

 

Mats Broman, Trafikverket:
– Det at vi valgte å gi skjermene en grønntone, har sammenheng med at landbroen som de er plassert på, går over et grøntområde. Det virker som en fin tilpasning til naturen, med tre ulike nyanser av grønt, som i sin tur skaper levende sjatteringer i skjermen. En bonus er også at det er enklere å erstatte skjermer som blir skadet i framtiden, ettersom det ikke viser så godt med forskjeller i fargenyansen.

 

Hva synes du om resultatet?
– Jeg er veldig fornøyd. Den lange broen har fått en arkitektonisk utarbeiding med skjermer som uttrykker letthet og er transparente og elegante, samtidig som de er “smarte” og økonomiske, sett fra et produksjons- monterings- og vedlikeholdsperspektiv.

Flere nyheter