Publisert 2024-03-11
Vi fikk besøk av BEFs kjente ansikt - Jan Johansson - og det ble en interessant samtale om risikoene i bransjen og maskinførernes sikkerhet.
Jan Johansson er administrerende direktør i BEF, Bergsprängnings Entreprenörernas Förening, og han har 40 års erfaring innen sprengning, blant annet fra å drive eget sprengningsfirma. Hans unike kunnskap vil være til stor nytte i dialogen med medlemmene.
– BEFs oppgave er å hjelpe virksomheter med det daglige arbeidet og det inkluderer ansvar for personsikkerhet. Jeg får enormt mange spørsmål om hvordan man kan beskytte seg ved ulykker og det er beklagelig at det ikke finnes klare retningslinjer eller en standard å følge når det gjelder sikkerhetsruter. Jeg ønsker å kunne svare medlemmene nøyaktig hva de trenger for å sitte trygt ved en eventuell eksplosjon. Det er ikke bare trykkbølgen som frister maskinrutene, det kan være mye stein som flyr i luften også.
Jan Johansson, administrerende direktør i BEF, i samtale med vår Senior Design & Compliance Engineer, Malin Påhlsson, om hvilke tester som må utføres på et maskinvindu for at det skal kunne kalles ”eksplosjonssikkert”.
På forespørsel holder Jan spesielle ”forsager-kurs”, hvor han blant annet tar opp hvilke arbeidsmomenter som innebærer risiko med udetonerte eksplosiver, hvordan man kan redusere antall forsagere, hvilke forebyggende vernetiltak som finnes og hva loven sier. Han henviser til flere alvorlige ulykker der maskinførere har blitt skadet på sine arbeidsplasser og hvor han i enkelte tilfeller har vært involvert i det kompliserte etterspillet. I tillegg til sjokk og sorg for alle involverte, reises spørsmål om ansvar og arbeidsmiljø.
– Det skal ikke være rom for å velge feil beskyttelse for en maskin, det er tragisk. Siden 2006 har vi hatt to dødsulykker i Sverige, en ulykke med en invalidisering og en alvorlig skadd som følge, samt flere mer eller mindre alvorlige personulykker og andre detonasjoner med noen ganger materielle skader.
– Arbeidet som Hammerglass gjør i form av tester og ulike standarder er ekstremt viktig, men like viktig er det å forenkle informasjonen om dette slik at den som skal utstyre en maskin som skal jobbe med sprengt fjell, lett kan se hvilket verneutstyr som kreves. Hvis vi kan hjelpe hverandre med dette, kan vi redusere risikoene sammen. Det er min viktigste drivkraft, ingen skal måtte ofre livet sitt fordi det er for svake ruter i maskinen.