Vi bruker cookies for å gi deg best mulig opplevelse på nettstedet vårt (for å analysere webtrafikk og tilpasse innhold, sosiale medier og annonseringsfunksjoner). Du godtar bruken av cookies, hvis du fortsetter å surfe på nettstedet. Mer informasjon om vår personvernpolicy finner du her>>
I de 41 m lange ventehallene i Hammerglass er glasset montert på bakken og etterpå løftet på plass, noe som ikke er mulig med vanlig glass.
I de 41 m lange ventehallene i Hammerglass er glasset montert på bakken og etterpå løftet på plass, noe som ikke er mulig med vanlig glass.
Infrastruktur 2017-06-15

Nå løftes ventehallene på plass i Roslags-Näsby

Ventehaller og heissjakter i Hammerglass
SL’s (Stockholms lokaltrafikk) reisesentrum i Roslags Näsby - som inneholder to ventehaller, fire heissjakter, en gang- og sykkelbro og en støyskjerm - skal kles med Hammerglass uknuselige glassløsninger. Prosjektet er et samarbeid mellom SL, Veidekke og Sweco, der Hammerglass AB er underentreprenør til Veidekke. Hammerglass konstruktører har tatt aktiv del i Swecos konstruksjonsarbeide og har bidratt med verdifull erfaring fra lignende prosjekter.

– De siste årene har vi kledd inn stasjonsområder i bl.a. Växjö, Älmhult, Täby og Kallhäll i prosjekter som i deler kan sammenlignes med stasjonen i Roslags Näsby, sier forretningsområdesjef Ulf Bergström hos Hammerglass AB. Dessuten har vi levert og montert et tusentalls kvadratmeter støyskjermer langs SL’s sporområder, så vi er ganske fortrolig med bestillerens ønsker. Det er dyrt og unødvendig å bytte knust glass. Hvis et bytte i tillegg innebærer at man må stenge sporområder, så går kostnadene fort opp i store summer.

Glasset settes inn på bakken og løftes på plass
I og med at hele byggeprosjektet skal skje mens trafikken ruller videre for fullt på sporene, kreves det at det meste av konstruksjonene bygges nøyaktig inntil sporene og etterpå løftes på plass med et antall store løftekraner. Selv om konstruksjonene er stabile, ville denne type løft være nesten umulig med vanlig glass fordi bevegelsen i strukturen ville medføre at glasset knuses. Nå kan Hammerglass montører sette alle rutene på plass mens skjelettet ligger på bakken, noe som letter monteringsarbeidet ytterligere. Alle rutene måles og produseres individuelt, så selv om konstruksjonen ikke stemmer 100% i forhold til tegningen går monteringen av rutene problemfritt.

– Ventehallene er jo en utfordring i og med at vi maksimalt kan produsere ruter som er 2x6 m store, sier konstruktør Amy Lilja fra Hammerglass. En stor del av rommene er 4x4 m, så vi måtte skjøte rutene med spesialutviklede Hammerglass-vinkler. Vi utviklet systemet når vi tegnet Älmhults Resecentrum og det funksjonerte perfekt. Vi har konstruert en bøyemaskin som kan bøye 15 mm Hammerglass i opptil 90 grader, og det er nødvendig for å kunne bygge sammen så store ruter.

SL satser stort
Hele prosjektet på stasjonen Roslags-Näsby (Roslagsbanen) omfatter innglassing av to ventehaller, to utvendige heissjakter med glasshøyde på 10 m samt to innvendige heissjakter, gang- og sykkelbro over sporene samt en 140 m lang støyskjerm i Hammerglass. Totalt er Hammerglass sin del av prosjektet på drøyt 4 millioner svenske kroner, mens sluttsummen for SL’s storsatsning på nye stasjoner, dobbeltspor og nye togsett er beregnet til 9,6 milliarder svenske kroner.


Infrastruktur 2019-02-27

Hammerglass gjør livet roligere i Burlöv

Hammerglass er en del av Svenske Trafikverkets kjempeprosjekt ”Fire Spor” hvor den sørlige hovedlinjen mellom Malmö og Lund fordobler sin sporkapasitet. Allerede i 2018 begynte Hammerglass med sitt bidrag til et bedre lydmiljø gjennom montering av en bruddsikker, høyeffektiv støyskjerm i Arlöv, på broen over Lommavägen.

”Fire spor” og togstrekningen mellom Lund og Arlöv bygges i mange deler under bakkenivå for å redusere støy for bosatte langs strekningen. Men på de stedene hvor det er uunngåelig å gå under bakkenivå, for eksempel ved Burlöv og landsbyens nye pendlerstasjon, må andre støyreduserende tiltak til. Hammerglass kommer med sine spesialtilpassede produkter og sin lange erfaring med støyreduksjon langs jernbaneskinner og veier til å sørge for at støynivået langs togstrekningen holdes på ørevennlige nivåer. Oppdragsgiver og byggherre i prosjektet er Trafikverket og hovedentreprenør er konsortiet NCC/OHL.

Under den kommende periode kommer Hammerglass til å bygge ytterligere fire støyskjermer, som tilsammen er på rundt 200 meter. Hele byggeprosessen går over tre år, hvor den første etappen ble gjennomført høsten 2018. En komplisert faktor i prosjektet er at det ikke kan brukes standardløsninger på grunn av forbipasserende hurtigtog.

Ulf Bergström, som er ansvarlig for forretningsområdet Infrastruktur hos Hammerglass AB, kommenterer Hammerglass skreddersydde løsning:
– Siden vi må dimensjonere skjermene ut fra det forhold at det passerer hurtigtog med en hastighet på inntil 250 km/h kan vi ikke bruke en standardløsning. Konstruksjonen må tilpasses for å håndtere trykket som dannes når toget kommer i høy fart. I dette tilfellet hjelper det å kunne arbeide med egne konstruktører, slik at løsningen kan optimeres med utgangspunkt i materialet. Trafikverket har valgt oss på grunn av våre gode referanser og produktet, som med sin holdbarhet sikrer en lang levetid.
Støyskjermene, som monteres i Hammerglass egne stolpesystem, kommer til å være omtrent fire meter høye og får et påtrykt motiv, som både reduserer faren for at fugler krasjer, men også er dekorativt.

Den komplette ordresum på Hammerglass arbeid i denne etappen er på cirka 5,2 millioner SEK, og med tanke på at ”Fire spor” har mange etapper igjen, er det håp om å kunne levere flere løsninger som bidrar til et mer sikkert og roligere nærmiljø rundt jernbanen.
– Siden hele ”Fire spor” er et kjempeprosjekt som regnes å være i drift i 2024, håper vi at våre tjenester vil være til nytte i fremtiden. En av våres største styrker er at vi leverer komplette prosjekter fra idé til sluttbesiktigelse. Dermed tar vi ansvar for både design og konstruksjon, avslutter Ulf.

For spørsmål eller mer informasjon, kontakt følgende personer hos Hammerglass AS:
Johan Östin, Regionsansvarlig for Hammerglass Norge: johan.ostin@hammerglass.no, +44 468 46 434
Bengt Nilsson, Administrerende Direktør: bengt.nilsson@hammerglass.se, +46 733 54 00 29

OM Hammerglass AB
Virksomheten ble startet i 2006 med fokus på eiendomsbransjen og er den eneste virksomheten som tilbyr bruddsikkert isoleringsglass med full isoleringsglassgaranti til skoler, butikker, industribygg med mer. I dag har Hammerglass tre avdelinger: Eiendom, Infrastruktur og Automotive. Avdeling Infrastruktur står frem med egne løsninger til bruddsikre støyskjermer, skjulskjermer, jernbanestasjoner, broer og tuneller. Avdeling Automotive fokuserer på entreprenørmaskiner og utrykningskjøretøy. Selskapet genererer en omsetning på omtrent 80 millioner SEK og har 35 ansatte. Ca. 30% av omsetningen kommer fra eksportvirksomhet, med Norden, Tyskland og USA/Canada som de største avtagere. Selskapet eies av adm. dir. Bengt Nilsson, LMK Industri AB og av Roy Hansson.


Eiendom 2018-03-24

Rekordbestilling på skuddsikkert glass

Hammerglass AB har fått bedriftens største bestilling gjennom tidene, med en bestilling på 18 millioner svenske kroner i skuddsikkert glass og eksplosjonssikre vinduer og dører. Bestillingen er en del av forretningsområdet Eiendom og styrker Hammerglass ledende markedsposisjon innen beskyttelsesglassområdet.

– Dessverre innebærer de meget strenge hemmelighetskrav at vi ikke har lov til å offentliggjøre navnet på kunden eller objektet, men jeg kan bekrefte at installasjonen blir utført i 3. og 4. kvartal i år, og at det gjelder oppgradering av en eiendom i Sverige, sier Hammerglass sjef for forretningsområdet, Torbjörn Timmermans.

– Vi har i lang tid tilbudt skuddhemmende løsninger som takket være Hammerglass egenskaper er mye tynnere og lettere enn tradisjonelle skuddsikre glass. I og med at vi dessuten kan produsere skuddsikre isolerglass, blir lav vekt og tynnere glassystem veldig viktig. I tillegg til at vi kan levere komplette vindus- og dørsystemer kan vi også ta ansvar for alt fra festeløsninger till nøkkelferdig montering. I samarbeid med kunden bestemmer vi trusselbildet, gjør en total risikobedømmelse av objektet (Security Assessment), og presenterer til slutt en løsning.

– Det er fortsatt mange som tror at det er tilstrekkelig å ha en beskyttelsesfilm på innsiden av ruten for å motstå terrorangrep. Dessverre viser både erfaring og tester at ikke en gang klassifiserte filmer hjelper i særlig stor grad. I 9 av 10 tilfeller mangler dessuten muligheten til å feste filmen i vinduskarmen på riktig måte. Dette innebærer at hele glassystemet kastes inn i rommet ved et kraftig angrep. Vi lever i en verden med stadig økende risiko for errorangrep, og stadig flere innser hvor viktig det er å har riktig beskyttelse om noe skulle skje.

Bengt Nilsson, adm. dir. for Hammerglass AB i Förslöv, ser nå at det trengs ytterligere investeringer i både produksjonsutstyr og personer for å dekke den økende etterspørselen.
– Vi økte omsetningen med 80% fra 2016 til 2017, og allerede nå i utgangen av februar i år har vi nådd budsjettet for 2018, sier Bengt Nilsson. Det er selvfølgelig utrolig gledelig, men vi har jobbet i mange år for å skape grunnlaget for å være så tilgjengelige på markedet og å ha denne volumøkningen. Omtrent 40% av omsetningen er eksport, og selv om vi øker i Sverige, ser vi at potensialet for våre produkter vokser spesielt i utlandet. I tillegg til arbeidsområdet Eiendom arbeider vi også innen forretningsområdene Infrastruktur og Automotive. Også disse viser en god økning, og det vil være aktuelt å ansette flere personer i løpet av året, avslutter Bengt Nilsson.


- Att färdas - heter Mårten Gröns vegg i Nobeltunneln. Klodene symboliserer kaos og ulike sinnsstemninger
- Att färdas - heter Mårten Gröns vegg i Nobeltunneln. Klodene symboliserer kaos og ulike sinnsstemninger
Infrastruktur 2018-01-18

Enda en tunnel i Malmø er dekorert for sikkerhetens skyld

Nobeltunnelen bader i lys for tiden. Den er dessuten dekorert med kunst laget av elever og lokale kunstnere. Alt for at syklister og fotgjengere skal føle seg sikrere.

På torsdag ble den tidligere så dystre tunnelen innviet av elevene på Kastanjeskolan og Sofielundskolan, politikere, offentlig ansatte og kunstnere. I fjor ble Malmø utpekt til verdens femte beste by for syklister. For at man lett skal kunne komme seg rundt i byen kreves gang- og sykkeltunneler. I Malmø finnes ca. 80 stk. Disse tunnelene er i varierende tilstand, og for omtrent femten år siden begynte byplankontoret å gjøre tunnelene sikrere og tryggere. Det har først og fremst handlet om å skjære bort busker og trær som har hemmet sikten i enden av tunnelene, male tak og vegger samt ha belysningen på døgnet rundt.

Andreas Schönström (S), formannen i den tekniske komitéen, var med på innvie Nobeltunneln
Andreas Schönström (S), formannen i den tekniske komitéen, var med på innvie Nobeltunneln

– Det er første gangen vi bruker Hammerglass, som både er uknuselig og kan vaskes med vann om noen bruker graffiti, sa Hjalmar Falck, utviklingskoordinator på byplankontoret før han overlater invielsestalen til Andreas Schönström (S), formannen i den tekniske komitéen.

Komitéen har satset fire millioner svenske kroner på å forvandle Nobeltunnelen ved Södervärn fra et sted man unngikk til kanskje å bli en møteplass.
– Dere kan være stolte, og skryt gjerne av det dere har gjort, sa Andreas Schönström til de unge kunstnerne.

Vivianne Ye tegnet sitt bidrag når hun gikk i sjette klasse på Sofielundsskolan
Vivianne Ye tegnet sitt bidrag når hun gikk i sjette klasse på Sofielundsskolan

Tretten år gamle Vivianne Ye fra Sofielundsskolan er en av elevene som har illustrert tunnelen. Hun ble overrasket over att hennes verk ble så stort i tunnelen.
– Vi jobber med A4-ark, sier hun.

Mårten Grön har laget den ene veggen i Nobeltunneln
Mårten Grön har laget den ene veggen i Nobeltunneln

Elevene fikk i oppdrag å arbeide med temaet bevegelse. Ett av temaene som kunstneren Mårten Grön bestemte.
Hans verk "Att färdas” pryder den ene veggen, elevenes den andre.
– Kloden representerer både kaos og de som ferdes i tunnelen, sier Mårten Grön.

De runde maleriene på den grønne veggen har ulike uttrykk – fra lyst til mørkt og intensivt.
– I dag er jeg bestemt den, sier han og peker på den største og gladeste kloden på veggen. Men en annen dag kunne jeg føle meg som en annen.

Den fornyede gangtunnelen ved Dalaplan ble innviet i april 2013 av Illmar Reepalu. På bildet ser du også designeren Frida Axelsson
Den fornyede gangtunnelen ved Dalaplan ble innviet i april 2013 av Illmar Reepalu. På bildet ser du også designeren Frida Axelsson

Mer enn tretti tunneler i Malmø har fått ekstra utsmykning, som Nobeltunneln. De fleste med ulike typer kunstverk, som malerier, og noen tunneler er kledd med mosaikk. Bare mosaikk finnes i gangtunnelen under Dalaplan. Denne tunnelen ble utpekt – av belysningsbransjen – til den verste i Sverige, med begrunnelsen: “En forferdelig tunnel, som et mareritt som aldri tar slutt. Den kan skremme den modigste personen.”
– Belysning er veldig viktig der, sier Torbjörn Anderson, prosjektleder på byplankontoret.

I henhold til Torbjörn Anderson jobber byplankontoret også med å forbedre tryggheten i de gang- og sykkeltunnelene som går under Munkhättegatan.
– Det er ingen som vil gå der på kveldstid, sier han.

Text: Maria Lovén, Lotta Satz, Peter Frennesson
Bild: Peter Frennesson, Fredrik Jalhed, Johan Pihlemark
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-11>>


Alle vinduer ut mot utvendige korridorer og alle vinduene i første etasje er laget av uknuselig Hammerglass
Alle vinduer ut mot utvendige korridorer og alle vinduene i første etasje er laget av uknuselig Hammerglass
Eiendom 2017-04-01

Hammerglass i leilighetskompleks

Etterhvert som leilighetskompleks renoveres for milliarder, passer flere boligeiere på å sikre leilighetene. Det installeres kraftigere dører og det brukes uknuselig isoleringsglass i vindusrutene. Svenska Bostäder er blant dem som investerer mest for å gi sine leietakere en trygg hverdag.
– Prosjektene har i stor grad vært preget av det inntrykket vi har fått av våre leietakere, sier Mattias Karlsson, prosjektleder og oppdragsgiverens representant hos Svenska Bostäder. Et gjentatt ønske om renovering var å bygge inn solide, trygge løsninger. Dette er spesielt tydelig blant beboere i første etasje. Vi har derfor valgt å bruke Hammerglass i samtlige ruter i leilighetene i første etasje. Det er svært viktig for oss at alle leietakere skal kunne føle seg trygg i sitt eget hjem.

Annelie Nordgren hos Byggfab AB har vært prosjekteringsansvarlig/byggeleder under renoveringen av Svenska Bostäders nesten 800 leiligheter i Husby og Tensta.
– Vi har valgt å bruke isolerende ruter fra Hammerglass i samtlige leiligheter i bl.a. Kvarteret Molde i Husby samt Kvarteret Skänninge i Tensta. Allerede i starten av prosjektet var vi veldig opptatt av at beboerne skulle oppleve en større trygghet i sin hverdag. Den tanken har preget alt fra fargelegging  til valg av materialer. Utenfor alle disse leilighetene går en utvendig korridor og det er altfor lett å knuse kjøkkenvinduet og ta seg inn i boligen.

For at beboerne ikke skal merke noen forskjell fra vanlig glass, har arkitekten valgt å legge Hammerglass i midten av 3-glass-kassettene. De fleste vindusprodusenter bruker denne typen vindusløsninger, selv om det i hovedsak har vært SSC og Leiab som har levert til Svenska Bostäders renoveringsprosjekter.
– I begynnelsen var entreprenørene som fikk kontrakten skeptiske overfor den litt dyrere løsningen med Hammerglass, men vi stod på, så nå i ettertid har det gått veldig bra og alle er fornøyde. Det har til og med vært et innbruddsforsøk der tyven mislyktes med å ta seg inn gjennom vinduet, så det er et bevis på at det fungerer, avslutter Annelie.

Økende salg til boligblokk
Torbjörn Timmermans, forretningsområdesansvarlig for Hammerglass Eiendom, har i løpet av det siste årene sett en klar og jevn økning i salget av beskyttelsesglass til både boligblokk og vanlige villaer.
– Det er trolig en kombinasjon av at vi har klart å nå ut med informasjon om våre produkter - så vidt vi vet, er vi det eneste selskapet i verden som leverer uknuselig isoleringsglass med full garanti - og at det faktisk er et økende behov for beskyttelse mot innbrudd og hærverk. Den tydeligste trenden ser vi i Stockholm, Göteborg og Malmö, men også i små byer med hendelser som gjentar seg gang på gang, velger man nå å bygge bort problemene knyttet til sikkerhet. Rutene er sertifisert i klassen EN 356 P8B og veier ca. 14 kg/m² i 3-glassutførelse. Tilsvarende beskyttelse med vanlig glass ville ha veid ca. 90 kg. Ekstrakostnaden for et komplett prosjektvindu med Hammerglass er ikke mer enn ca. 30%, så skal man likevel renovere, så er ikke valget så vanskelig, mener Torbjörn Timmermans.