Vi bruker cookies for å gi deg best mulig opplevelse på nettstedet vårt (for å analysere webtrafikk og tilpasse innhold, sosiale medier og annonseringsfunksjoner). Du godtar bruken av cookies, hvis du fortsetter å surfe på nettstedet. Mer informasjon om vår personvernpolicy finner du her>>
Infrastruktur 2016-11-04

Hammerglass på Älmhults reisesenter

For å begrense fremtidige vedlikeholdskostnader har Trafikverket valgt å satse på Hammerglass i et antall nye reisesenter.
– Det er jo en klar fordel å kunne få delta allerede i prosjekteringsstadiet, sier Hammerglass ABs forretningssområdesjef for infrastruktur, Ulf Bergström. Nå har vi kunnet dimensjonere våre ruter for å bl.a. optimere antall og type festemåter, samt avstanden mellom dem. Gjennom grundig forarbeid forenkles monteringen betydelig. En del av glassene må måles inn på plass, men i det store og hele så har vi det meste klart før stålkonstruksjonen påbegynnes. Vekten er jo kun halvparten av glass, noe som har gjort dimensjoneringen lettere. Det svenske Trafikverket sliter med utgiftene for å skifte ødelagte glass på sine stasjoner, fortsetter Ulf Bergström. Det er jo ikke bare glasset som koster, utgiftene for togstopp, kraner og heiser, nattarbeid osv. blir til store summer, dersom rutene over sporene må skiftes.

I Älmhults reisesenter har Hammerglass blitt montert i gangbroen over sporene, i perrongnedganger, samt i heissjakten. De største rutene var på 3x4 meter, noe som satte konstruksjonsløsningene på prøve.
– Vår CNC-freser klarer kun 2x6 meter, så i dette tilfellet fikk vi satt sammen to skiver i høyden, sier Ulf Bergström, men det er en utprøvd teknikk, og sammenføyningen er knapt synlig når vi er ferdige.

Hammerglass-skiver på 12 mm har blitt testet med tilsvarende 100 kg TNT fra 14 meters avstand. I Älmhults-prosjektet valgte konstruktøren allikevel å gå opp til 15 mm tykkelse.
– Ved å velge 15 mm tykkelse har vi kunnet feste gelenderet direkte i skivene, sier Hammerglass ABs konstruktør Amy Lilja. Nå slipper vi forsterkning bak rutene, noe som gir et åpent og lyst inntrykk, samtidig som at de kraftige skivene gir stabilitet til gelendrene. De 3 ekstra millimeterne gir dessuten ekstra støtte når det blåser som verst, fortsetter Amy Lilja. De siste årene har vi nesten utelukkende brukt 15 mm Hammerglass til jernbaneskjermer. Vi har gjort flere prosjekt for SL, bl.a. til Saltsjöbanan og Roslagsbanan. Der har vi dessuten bøyd skivene i toppen for å gi ekstra god stabilitet, avslutter Amy Lilja.


Infrastruktur 2019-02-27

Hammerglass gjør livet roligere i Burlöv

Hammerglass er en del av Svenske Trafikverkets kjempeprosjekt ”Fire Spor” hvor den sørlige hovedlinjen mellom Malmö og Lund fordobler sin sporkapasitet. Allerede i 2018 begynte Hammerglass med sitt bidrag til et bedre lydmiljø gjennom montering av en bruddsikker, høyeffektiv støyskjerm i Arlöv, på broen over Lommavägen.

”Fire spor” og togstrekningen mellom Lund og Arlöv bygges i mange deler under bakkenivå for å redusere støy for bosatte langs strekningen. Men på de stedene hvor det er uunngåelig å gå under bakkenivå, for eksempel ved Burlöv og landsbyens nye pendlerstasjon, må andre støyreduserende tiltak til. Hammerglass kommer med sine spesialtilpassede produkter og sin lange erfaring med støyreduksjon langs jernbaneskinner og veier til å sørge for at støynivået langs togstrekningen holdes på ørevennlige nivåer. Oppdragsgiver og byggherre i prosjektet er Trafikverket og hovedentreprenør er konsortiet NCC/OHL.

Under den kommende periode kommer Hammerglass til å bygge ytterligere fire støyskjermer, som tilsammen er på rundt 200 meter. Hele byggeprosessen går over tre år, hvor den første etappen ble gjennomført høsten 2018. En komplisert faktor i prosjektet er at det ikke kan brukes standardløsninger på grunn av forbipasserende hurtigtog.

Ulf Bergström, som er ansvarlig for forretningsområdet Infrastruktur hos Hammerglass AB, kommenterer Hammerglass skreddersydde løsning:
– Siden vi må dimensjonere skjermene ut fra det forhold at det passerer hurtigtog med en hastighet på inntil 250 km/h kan vi ikke bruke en standardløsning. Konstruksjonen må tilpasses for å håndtere trykket som dannes når toget kommer i høy fart. I dette tilfellet hjelper det å kunne arbeide med egne konstruktører, slik at løsningen kan optimeres med utgangspunkt i materialet. Trafikverket har valgt oss på grunn av våre gode referanser og produktet, som med sin holdbarhet sikrer en lang levetid.
Støyskjermene, som monteres i Hammerglass egne stolpesystem, kommer til å være omtrent fire meter høye og får et påtrykt motiv, som både reduserer faren for at fugler krasjer, men også er dekorativt.

Den komplette ordresum på Hammerglass arbeid i denne etappen er på cirka 5,2 millioner SEK, og med tanke på at ”Fire spor” har mange etapper igjen, er det håp om å kunne levere flere løsninger som bidrar til et mer sikkert og roligere nærmiljø rundt jernbanen.
– Siden hele ”Fire spor” er et kjempeprosjekt som regnes å være i drift i 2024, håper vi at våre tjenester vil være til nytte i fremtiden. En av våres største styrker er at vi leverer komplette prosjekter fra idé til sluttbesiktigelse. Dermed tar vi ansvar for både design og konstruksjon, avslutter Ulf.

For spørsmål eller mer informasjon, kontakt følgende personer hos Hammerglass AS:
Ulf Bergström, Business Area Manager for Hammerglass Infrastruktur: ulf.bergstrom@hammerglass.se, +46 (0) 706-90 89 50
Bengt Nilsson, Administrerende Direktør: bengt.nilsson@hammerglass.se, +46 733 54 00 29

OM Hammerglass AB
Virksomheten ble startet i 2006 med fokus på eiendomsbransjen og er den eneste virksomheten som tilbyr bruddsikkert isoleringsglass med full isoleringsglassgaranti til skoler, butikker, industribygg med mer. I dag har Hammerglass tre avdelinger: Eiendom, Infrastruktur og Automotive. Avdeling Infrastruktur står frem med egne løsninger til bruddsikre støyskjermer, skjulskjermer, jernbanestasjoner, broer og tuneller. Avdeling Automotive fokuserer på entreprenørmaskiner og utrykningskjøretøy. Selskapet genererer en omsetning på omtrent 80 millioner SEK og har 35 ansatte. Ca. 30% av omsetningen kommer fra eksportvirksomhet, med Norden, Tyskland og USA/Canada som de største avtagere. Selskapet eies av adm. dir. Bengt Nilsson, LMK Industri AB og av Roy Hansson.


Eiendom 2018-03-24

Rekordbestilling på skuddsikkert glass

Hammerglass AB har fått bedriftens største bestilling gjennom tidene, med en bestilling på 18 millioner svenske kroner i skuddsikkert glass og eksplosjonssikre vinduer og dører. Bestillingen er en del av forretningsområdet Eiendom og styrker Hammerglass ledende markedsposisjon innen beskyttelsesglassområdet.

– Dessverre innebærer de meget strenge hemmelighetskrav at vi ikke har lov til å offentliggjøre navnet på kunden eller objektet, men jeg kan bekrefte at installasjonen blir utført i 3. og 4. kvartal i år, og at det gjelder oppgradering av en eiendom i Sverige, sier Hammerglass sjef for forretningsområdet, Torbjörn Timmermans.

– Vi har i lang tid tilbudt skuddhemmende løsninger som takket være Hammerglass egenskaper er mye tynnere og lettere enn tradisjonelle skuddsikre glass. I og med at vi dessuten kan produsere skuddsikre isolerglass, blir lav vekt og tynnere glassystem veldig viktig. I tillegg til at vi kan levere komplette vindus- og dørsystemer kan vi også ta ansvar for alt fra festeløsninger till nøkkelferdig montering. I samarbeid med kunden bestemmer vi trusselbildet, gjør en total risikobedømmelse av objektet (Security Assessment), og presenterer til slutt en løsning.

– Det er fortsatt mange som tror at det er tilstrekkelig å ha en beskyttelsesfilm på innsiden av ruten for å motstå terrorangrep. Dessverre viser både erfaring og tester at ikke en gang klassifiserte filmer hjelper i særlig stor grad. I 9 av 10 tilfeller mangler dessuten muligheten til å feste filmen i vinduskarmen på riktig måte. Dette innebærer at hele glassystemet kastes inn i rommet ved et kraftig angrep. Vi lever i en verden med stadig økende risiko for errorangrep, og stadig flere innser hvor viktig det er å har riktig beskyttelse om noe skulle skje.

Bengt Nilsson, adm. dir. for Hammerglass AB i Förslöv, ser nå at det trengs ytterligere investeringer i både produksjonsutstyr og personer for å dekke den økende etterspørselen.
– Vi økte omsetningen med 80% fra 2016 til 2017, og allerede nå i utgangen av februar i år har vi nådd budsjettet for 2018, sier Bengt Nilsson. Det er selvfølgelig utrolig gledelig, men vi har jobbet i mange år for å skape grunnlaget for å være så tilgjengelige på markedet og å ha denne volumøkningen. Omtrent 40% av omsetningen er eksport, og selv om vi øker i Sverige, ser vi at potensialet for våre produkter vokser spesielt i utlandet. I tillegg til arbeidsområdet Eiendom arbeider vi også innen forretningsområdene Infrastruktur og Automotive. Også disse viser en god økning, og det vil være aktuelt å ansette flere personer i løpet av året, avslutter Bengt Nilsson.