Vi bruker cookies for å gi deg best mulig opplevelse på nettstedet vårt (for å analysere webtrafikk og tilpasse innhold, sosiale medier og annonseringsfunksjoner). Du godtar bruken av cookies, hvis du fortsetter å surfe på nettstedet. Mer informasjon om vår personvernpolicy finner du her>>
Et vanlig syn eller bare et minne? Forskjellen er stor mellom trafikkoperatørene når det gjelder å forebygge hærverk.
Et vanlig syn eller bare et minne? Forskjellen er stor mellom trafikkoperatørene når det gjelder å forebygge hærverk.
Infrastruktur 2017-05-03

Uknuselig glass i leskur på bussholdeplasser sparer 100.000 kr i måneden

For Andreas Mehlqvist er knust glass en hverdagslig ting. Han er holdeplassleder for SL:s bussoperatør Nobina i Stockholm og er ansvarlig for over 4000 holdeplasser. Han har også vært prosjektleder for et pilotprosjekt som omfatter å bytte til uknuselig Hammerglass i rundt 20 leskur i Nobinas Södertörn-område.
– Vi valgte ut leskurene som var mest utsatt og skiftet glass hver og annenhver uke. Siden installasjonen i september har vi ikke trengt å skifte ut et eneste glass! Vi regner med å ha spart over 100 000 kr i måneden bare på disse 20 leskurene – utrolige tall egentlig.

Hammerglass er polykarbonat med et spesielt belegg – 300 ganger sterkere enn glass. Selv om selskapet bak produktet, Hammerglass AB, har utviklet spesialfestemidler til leskur, har man hatt problemer med å få produktet ut på markedet.
– Når store virksomheter kjøper inn herdede glassruter til leskur, er prisen utrolig lav. Innkjøperne opererer i henhold til loven om offentlige anskaffelser og har i oppdrag å kjøpe inn til lavest mulig pris – det er slik de overholder budsjettet sitt. At rutene siden går i stykker og må skiftes ut, hører til driftsbudsjettet, og det er jo en helt annen avdeling, sier Ulf Bergström, ansvarlig for forretningsområde Hammerglass Infrastruktur.

– Våre ruter er nesten dobbelt så dyre som herdet glass, så vi kommer ikke langt i en anskaffelsesprosess. At våre løsninger lønner seg allerede etter den første ruteknusingen, spiller dessverre ingen rolle. Vi har forsøkt med de fleste av de store fylkestrafikkselskapene, men svaret er det samme, vi er for dyre, mener han videre. Som skattebetaler blir man jo oppgitt når de ikke klarer å tenke utenfor boksen.  Det er ingen koordinering mellom innkjøp og drift, ellers ville det ha vært uknuselig glass i alle utsatte leskur. Etter at SL godkjente oss som en alternativ leverandør, er vi nå svært glade for initiativet som Nobina har tatt, og vi håper at flere operatører vil følge etter.

Andreas Mehlqvist i Nobina var også skeptisk i begynnelsen.
– Vi var redde for at rutene ville bli skriblet på eller sparket ut, men med solide innfestinger fra Hammerglass er rutene fortsatt på plass, og selv om noen skulle skrible, er det lett å tørke det bort fra den glatte overflaten, sier han. Vi trodde også at Hammerglass kan brenne, men slik er det tydeligvis ikke. Det er akrylplast som brenner, Hammerglass brenner ikke.

Andreas Mehlqvist forteller videre at Nobina vil sørge for at flere leskur vil bli utstyrt med Hammerglass.
– Det er mye greiere for de ansatte å tørke bort graffiti enn å trampe rundt i knust glass med tunge ruter. I tillegg til arbeidsmiljø og økonomi er det jo en tredje viktig faktor, som er minst like viktig, nemlig at våre kunder kan vente på bussen i hele og rene leskur, sier Andreas Mehlqvist, som tror at flere aktører vil følge etter Nobinas initiativ for å beskytte leskurene.
– Vi er derfor svært tilfredse og inviterer gjerne andre operatører på studiebesøk, sier han avslutningsvis.


2021-02-01

Gävles stoltheter bak Hammerglass

Hvem vil du speile deg med, Babsan eller Rock-Olga? Rolf Lassgård eller Thomas Di Leva? Kjendisspeilene i den nye gågaten i Gävle løfter hele sentrum.

"Før var det halvgjort her, men nå er det veldig bra" konstaterte en gävle-inbygger til SVT Nyheter når den nye gågaten i Gävle ble innviet før nyttår.

Vi synes også at resultatet har blitt veldig bra, og vi takker Gävle kommune for det morsomme og uvanlige oppdraget med å beskytte byens lokale stjerner bak Hammarglass-speil. Nå kan de kjente ansiktene spre glede og stolthet blant forbipasserende (som kanskje tar sjansen på å speile seg med sitt idol) og kommunen trenger ikke bekymre seg for vandalisering.
Morsomt, innovativt og holdbart, just the way we like it.


2021-01-31

Fikk du svar, Mr Jones?

Det vet vi dessverre ikke, men hvis spørsmålet ble stilt til Hammerglass hadde vi i hvert fall ikke hevdet at det er en fungerende løsning å lappe på og reparere de samme busskurene igjen og igjen.

Signaturen Mr Jones skriver i et leserbrev til Hallands Nyheter at han enda en gang har lest en redegjørelse for hvor mye skadeverk som gjøres på fylkets busskur, og om kostnadene for reparasjoner.

"Jeg har i mange år vært forundret over hvorfor Hallandstrafiken har busskur i materialer som er veldig lette å slå i stykker for personer som har det moro med å gjøre det. Kan noen svare på hvorfor man ikke bruker et annet materiale, for eksempel plexiglass, for å holde kostnadene nede? Penger som isteden kunne brukes på frikort for pensjonister slik at vi på landsbygda slipper å ta bilen hver gang vi skal inn til byen."

Vi tror ikke Mr Jones hadde blitt fornøyd med plexiglass heller!

Vi ser ofte i leserbrev til aviser at trafikanter (som signaturen Mr Jones til Hallandstrafiken) setter spørsmålstegn ved hvorfor busskur ikke lages i plexiglass istedenfor vanlig glass – i den tro at skurene da ville holde bedre. Det ville de helt sikkert, men de ville likevel ikke holde spesielt godt.

Av tre årsaker:

  1. Plexiglass ripes opp veldig lett. Busskurene vil raskt bli stygge.
  2. Plexiglass tåler ikke løsemidler og derfor er det vanskelig å fjerne graffiti. Platene får et melkeaktig utseende og sikten blir dårligere for trafikanter og bussjåfører.
  3. Plexiglass brenner ved antennelse.

Et bedre alternativ ville være polykarbonat. Det er en seig, uknuselig termoplast som er 300 ganger sterkere enn vanlig glass – sammenlignet med plexiglass som er 30 ganger sterkere. Men uten overflatebelegg er polykarbonat, i likhet med plexiglass, lett å ripe opp og kan raskt begynne å gulne.

Hammerglass polykarbonat – det beste alternativet!

Av tre årsaker:

  1. Vår polykarbonat har et unikt kiseloksid-belegg som forhindrer at platene gulner. Overflatebelegget er glatt og gjør det enkelt å rengjøre platen for graffiti med vanlig rengjøringsmiddel.
  2. Vårt uknuselige busskur er utviklet med en egen ramme med spesialinnfesting som gjør at platene ikke kan sparkes ut når vandalen blir frustrert over at de ikke går i stykker.
  3. Hammerglass brenner ikke.

Resultatet, Mr Jones, ville bli at ditt busskur alltid oppleves som rent og trygt - og fremfor alt helt.


2021-01-30

Velkommen til å gå trygt over Norvikbanan

Det føles faktisk veldig bra i sjelen å bygge infrastruktur som hjelper mennesker å komme nærmere naturen.

Hammerglass har satt sin signatur på gangbroen over Norvikbanan ved Nynäshamn, mellom Blomenstorp og Alhagen. Her er det fritt frem for å knytte skolissene, fylle tursekken med matpakke og termos og legge i vei mot Alhagens våtmarker.

Gang- og sykkelbroen er en av tre brodeler som vi har bygget og installert på oppdrag av Stockholms Hamnar.
– De bygger et nytt kjempeanlegg utenfor Nynäshamn, og innenfor prosjektet bygges en ny jernbane. Det er til denne vi har laget tre anordninger for elbeskyttelse på bro, og i tillegg til GS-broen, en bro med biltrafikk og en tilpasningsdel, sier Ulf Bergström, forretningsområdesjef.

Etter graffitiangrep, tusjtagging eller annen tilsmussing, kan de fleste kjente rengjøringsmidler og kjemikalier brukes uten at Hammerglass-rutene tar skade.

Faren for elektriske ulykker med alvorlige personskader som følge er alltid overhengende i nærheten av høyspennings- og kontaktledninger. Skjermløsningen i uknuselig Hammerglass følger EU:s elektriske beskyttelsesdirektiver for beskyttelsesskjermer ved montering på bro over jernbaner.