FOREBYGGE: Det er mest kritisk under pigging, og konsekvensen av å få en stor stein mot hytta er nå betydelig mindre med både gitter og Hammerglass.
FOREBYGGE: Det er mest kritisk under pigging, og konsekvensen av å få en stor stein mot hytta er nå betydelig mindre med både gitter og Hammerglass.
Automotive 2018-01-26

Sikrer de store graverne

Valdres-firmaet Brødr. Dokken AS har det siste halvannet året fått Ievert alle sine store grave­maskiner med Hammerglass. De vil sikre de ansatte sa godt som mulig.

Nå jobber halvparten av de ansatte i Brødr. Dokken AS rett utenfor firmaets egen stuedør og bygger ny E16 i Valdres. Der er de underentreprenør for Skanska på 11 kilometer med ny vei og tunnel for Statens vegvesen. Under forprosjektet før tunneldrivingen på dette prosjektet var en 30-tonns gravemaskin fra firmaet involvert i en ulykke hvor udetonert sprengstoff gikk av under pigging. Det fikk fatale følger, selv om maskinen var utstyrt med piggegitter.

Visste ikke

– Etter den forferdelige ulykken, som følger oss hver dag, fikk vi høre om Hammerglass. Ingen av våre leverandører hadde nevnt noe om denne sikringen, og vi måtte ut og google for å få kunnskap om hva det er, sier maskinansvarlig Vidar Sagbråten. Etter det er samtlige nye gravemaskiner fra 20 tonn og større blitt bestilt med Hammerglass. Det er disse maskinene som brukes til pigging og som er utsatt for potensielle farer med stor stein som kan komme flyvende. Og de kan komme borti udetonert sprengstoff.

SIKKERHET: Maskinfører Kjell-Jonny Hagen og maskinansvarlig hos Brødr. Dokken AS, Vidar Sagbraten, er enige om  at sikkerheten har blitt betydelig bedre med både rivningsgitter og Hammerglass.
SIKKERHET: Maskinfører Kjell-Jonny Hagen og maskinansvarlig hos Brødr. Dokken AS, Vidar Sagbraten, er enige om at sikkerheten har blitt betydelig bedre med både rivningsgitter og Hammerglass.
TRYGGERE: Kjell-Jonny Hagen sitter bak tre barrierer hvis ulykken skulle være ute. Først rivningsgitter, før det er to lag med Hammerglass.
TRYGGERE: Kjell-Jonny Hagen sitter bak tre barrierer hvis ulykken skulle være ute. Først rivningsgitter, før det er to lag med Hammerglass.

Sikkerhet

– For oss handler dette om sikkerhet og trygghet for våre ansatte. I tillegg til Hammerglass er det også rivningsgitter foran på alle disse maskinene, sier Vidar Sagbraten.
Brødr. Dokken AS har hatt tett dialog med de ansatte på hvorvidt de også skulle ha Hammerglass i siderutene pa maskinene. Der har de enn så lenge konkludert med at for å kunne ha en evakueringsmulighet ut av maskinen, er det ikke ønskelig. Hvis maskinen skulle velte over på siden er det bare siderutene som er evakueringsmulighet.

Føler seg tryggere

Kjell-Jonny Hagen (59) kjører en av Brødr. Dokkens Cat 340'er. Inne i hytta sitter han beskyttet av først rivningsgitteret som også dekker taket. Innenfor det er det to lag med Hammerglass pa henholdsvis 5 og 12 millimeter. Dermed er det tre barrierer som beskytter han.
– Jeg føler meg mye tryggere nå. Slik sikring  bør alle som pigger og driver med stein ha, sier Hagen.
Han begynte å kjøre gravemaskin i 1976, og har fått flere steiner mot hytta opp igjennom  årene. Men aldri så store at det har skapt noen farlige situasjoner.  I stedet for Hammerglass har han limt på plexiglass på sideruten for å sikre mer mot mindre stein. Uten å blokkere vinduet som römningsvei.

Kommentar fra Hammerglass AB: Hammerglass AB har i senere tid tatt frem en evakueringsløsning for CAT:s høyre siderute, så nå kan også CAT-maskiner leveres i Verneklasse 3 – d.v.s Hammerglass i alle ruter.

Jobber «hjemme»

Selv om Brødr. Dokken har base på Bagn, er det i Oslo-området de startet opp og har hatt veksten opp igjennom årene. Nå er halvparten av maskinparken og folkene i gang for Skanska rett utenfor deres egen kontordør. Fra kontoret i sentrum av Bagn kan de se rett over på tunnelen som skal erstatte de beryktede Bagnskleivene. På dette prosjektet har Brødr. Dokken alt arbeidet i dagsonene. Det betyr bygging av nesten sju kilometer vei. I tillegg har de utkjøring fra den 4,3 kilometer lange tunnelen som skal ha tre kjørefelt mesteparten av strekningen. I utgangen av november var det tatt ut nesten 400.000 m3 fast fjell fra tunnelen. Det tilsvarer 20.000 lass med tipptruckene de bruker på det oppdraget. I tillegg har Brødr. Dokken knuseverk og sorteringsverk i drift, og som produserer all steinen som skal inn igjen i tunnelen og brukes langs den nye veien. I tillegg har de sprengt 240.000 m3 ute i dagsonen og flyttet 1 million m3 løsmasser. Den opprinnelige kontraktssummen på den jobben var 170 millioner kroner. Etter at den kontrakten ble signert med Skanska, ble de også enige om at Dokken skulle gjøre utkjøringen fra tunnelen.

Brødr. Dokken AS

- Opprinnelse og base på Bagn i Valdres
- Startet i 1982
- Eies av Jan Dokken og sønnen Kenneth
- 18 gravemaskiner fra 8 til 43 tonn- 6 tipptrucker og 5 leddumpere
- 7 hjullastere, 3 valsetog og 2 dozere
- 2 knuseverk og 2 sorteringsverk
- 5 lastebiler hvorav en er tungtrekker
- 43 ansatte (ca. 75 med innleide, med  maskiner)
- Omsetter for 137 mill. i 2017

Årets bedrift

At innsatsen på hjemmebane blir lagt merke til, er tydelig. I midten av oktober ble Brødr. Dokken kåret til årets bedrift i Valdres. Bak den kåringen står en jury med åtte medlemmer fra forskjellige bransjer i Valdres. Det er første gang en entreprenørbedrift får denne prisen og anerkjennelsen.

Tekst og foto: Espen Braata
Publisert i Anlegg&Transport #1, 2018


Automotive 2019-01-01

Besøk oss på Arctic Entrepreneur

Hammerglass Automotive på messe:
Besøk oss på Arctic Entrepreneur

Torg 7, Stand 109
The Cube, Clarion Hotel & Congress Oslo Airport

22.-24. januar 2019


Eiendom 2018-03-24

Rekordbestilling på skuddsikkert glass

Hammerglass AB har fått bedriftens største bestilling gjennom tidene, med en bestilling på 18 millioner svenske kroner i skuddsikkert glass og eksplosjonssikre vinduer og dører. Bestillingen er en del av forretningsområdet Eiendom og styrker Hammerglass ledende markedsposisjon innen beskyttelsesglassområdet.

– Dessverre innebærer de meget strenge hemmelighetskrav at vi ikke har lov til å offentliggjøre navnet på kunden eller objektet, men jeg kan bekrefte at installasjonen blir utført i 3. og 4. kvartal i år, og at det gjelder oppgradering av en eiendom i Sverige, sier Hammerglass sjef for forretningsområdet, Torbjörn Timmermans.

– Vi har i lang tid tilbudt skuddhemmende løsninger som takket være Hammerglass egenskaper er mye tynnere og lettere enn tradisjonelle skuddsikre glass. I og med at vi dessuten kan produsere skuddsikre isolerglass, blir lav vekt og tynnere glassystem veldig viktig. I tillegg til at vi kan levere komplette vindus- og dørsystemer kan vi også ta ansvar for alt fra festeløsninger till nøkkelferdig montering. I samarbeid med kunden bestemmer vi trusselbildet, gjør en total risikobedømmelse av objektet (Security Assessment), og presenterer til slutt en løsning.

– Det er fortsatt mange som tror at det er tilstrekkelig å ha en beskyttelsesfilm på innsiden av ruten for å motstå terrorangrep. Dessverre viser både erfaring og tester at ikke en gang klassifiserte filmer hjelper i særlig stor grad. I 9 av 10 tilfeller mangler dessuten muligheten til å feste filmen i vinduskarmen på riktig måte. Dette innebærer at hele glassystemet kastes inn i rommet ved et kraftig angrep. Vi lever i en verden med stadig økende risiko for errorangrep, og stadig flere innser hvor viktig det er å har riktig beskyttelse om noe skulle skje.

Bengt Nilsson, adm. dir. for Hammerglass AB i Förslöv, ser nå at det trengs ytterligere investeringer i både produksjonsutstyr og personer for å dekke den økende etterspørselen.
– Vi økte omsetningen med 80% fra 2016 til 2017, og allerede nå i utgangen av februar i år har vi nådd budsjettet for 2018, sier Bengt Nilsson. Det er selvfølgelig utrolig gledelig, men vi har jobbet i mange år for å skape grunnlaget for å være så tilgjengelige på markedet og å ha denne volumøkningen. Omtrent 40% av omsetningen er eksport, og selv om vi øker i Sverige, ser vi at potensialet for våre produkter vokser spesielt i utlandet. I tillegg til arbeidsområdet Eiendom arbeider vi også innen forretningsområdene Infrastruktur og Automotive. Også disse viser en god økning, og det vil være aktuelt å ansette flere personer i løpet av året, avslutter Bengt Nilsson.


- Att färdas - heter Mårten Gröns vegg i Nobeltunneln. Klodene symboliserer kaos og ulike sinnsstemninger
- Att färdas - heter Mårten Gröns vegg i Nobeltunneln. Klodene symboliserer kaos og ulike sinnsstemninger
Infrastruktur 2018-01-18

Enda en tunnel i Malmø er dekorert for sikkerhetens skyld

Nobeltunnelen bader i lys for tiden. Den er dessuten dekorert med kunst laget av elever og lokale kunstnere. Alt for at syklister og fotgjengere skal føle seg sikrere.

På torsdag ble den tidligere så dystre tunnelen innviet av elevene på Kastanjeskolan og Sofielundskolan, politikere, offentlig ansatte og kunstnere. I fjor ble Malmø utpekt til verdens femte beste by for syklister. For at man lett skal kunne komme seg rundt i byen kreves gang- og sykkeltunneler. I Malmø finnes ca. 80 stk. Disse tunnelene er i varierende tilstand, og for omtrent femten år siden begynte byplankontoret å gjøre tunnelene sikrere og tryggere. Det har først og fremst handlet om å skjære bort busker og trær som har hemmet sikten i enden av tunnelene, male tak og vegger samt ha belysningen på døgnet rundt.

Andreas Schönström (S), formannen i den tekniske komitéen, var med på innvie Nobeltunneln
Andreas Schönström (S), formannen i den tekniske komitéen, var med på innvie Nobeltunneln

– Det er første gangen vi bruker Hammerglass, som både er uknuselig og kan vaskes med vann om noen bruker graffiti, sa Hjalmar Falck, utviklingskoordinator på byplankontoret før han overlater invielsestalen til Andreas Schönström (S), formannen i den tekniske komitéen.

Komitéen har satset fire millioner svenske kroner på å forvandle Nobeltunnelen ved Södervärn fra et sted man unngikk til kanskje å bli en møteplass.
– Dere kan være stolte, og skryt gjerne av det dere har gjort, sa Andreas Schönström til de unge kunstnerne.

Vivianne Ye tegnet sitt bidrag når hun gikk i sjette klasse på Sofielundsskolan
Vivianne Ye tegnet sitt bidrag når hun gikk i sjette klasse på Sofielundsskolan

Tretten år gamle Vivianne Ye fra Sofielundsskolan er en av elevene som har illustrert tunnelen. Hun ble overrasket over att hennes verk ble så stort i tunnelen.
– Vi jobber med A4-ark, sier hun.

Mårten Grön har laget den ene veggen i Nobeltunneln
Mårten Grön har laget den ene veggen i Nobeltunneln

Elevene fikk i oppdrag å arbeide med temaet bevegelse. Ett av temaene som kunstneren Mårten Grön bestemte.
Hans verk "Att färdas” pryder den ene veggen, elevenes den andre.
– Kloden representerer både kaos og de som ferdes i tunnelen, sier Mårten Grön.

De runde maleriene på den grønne veggen har ulike uttrykk – fra lyst til mørkt og intensivt.
– I dag er jeg bestemt den, sier han og peker på den største og gladeste kloden på veggen. Men en annen dag kunne jeg føle meg som en annen.

Den fornyede gangtunnelen ved Dalaplan ble innviet i april 2013 av Illmar Reepalu. På bildet ser du også designeren Frida Axelsson
Den fornyede gangtunnelen ved Dalaplan ble innviet i april 2013 av Illmar Reepalu. På bildet ser du også designeren Frida Axelsson

Mer enn tretti tunneler i Malmø har fått ekstra utsmykning, som Nobeltunneln. De fleste med ulike typer kunstverk, som malerier, og noen tunneler er kledd med mosaikk. Bare mosaikk finnes i gangtunnelen under Dalaplan. Denne tunnelen ble utpekt – av belysningsbransjen – til den verste i Sverige, med begrunnelsen: “En forferdelig tunnel, som et mareritt som aldri tar slutt. Den kan skremme den modigste personen.”
– Belysning er veldig viktig der, sier Torbjörn Anderson, prosjektleder på byplankontoret.

I henhold til Torbjörn Anderson jobber byplankontoret også med å forbedre tryggheten i de gang- og sykkeltunnelene som går under Munkhättegatan.
– Det er ingen som vil gå der på kveldstid, sier han.

Text: Maria Lovén, Lotta Satz, Peter Frennesson
Bild: Peter Frennesson, Fredrik Jalhed, Johan Pihlemark
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-11>>


Alle vinduer ut mot utvendige korridorer og alle vinduene i første etasje er laget av uknuselig Hammerglass
Alle vinduer ut mot utvendige korridorer og alle vinduene i første etasje er laget av uknuselig Hammerglass
Eiendom 2017-04-01

Hammerglass i leilighetskompleks

Etterhvert som leilighetskompleks renoveres for milliarder, passer flere boligeiere på å sikre leilighetene. Det installeres kraftigere dører og det brukes uknuselig isoleringsglass i vindusrutene. Svenska Bostäder er blant dem som investerer mest for å gi sine leietakere en trygg hverdag.
– Prosjektene har i stor grad vært preget av det inntrykket vi har fått av våre leietakere, sier Mattias Karlsson, prosjektleder og oppdragsgiverens representant hos Svenska Bostäder. Et gjentatt ønske om renovering var å bygge inn solide, trygge løsninger. Dette er spesielt tydelig blant beboere i første etasje. Vi har derfor valgt å bruke Hammerglass i samtlige ruter i leilighetene i første etasje. Det er svært viktig for oss at alle leietakere skal kunne føle seg trygg i sitt eget hjem.

Annelie Nordgren hos Byggfab AB har vært prosjekteringsansvarlig/byggeleder under renoveringen av Svenska Bostäders nesten 800 leiligheter i Husby og Tensta.
– Vi har valgt å bruke isolerende ruter fra Hammerglass i samtlige leiligheter i bl.a. Kvarteret Molde i Husby samt Kvarteret Skänninge i Tensta. Allerede i starten av prosjektet var vi veldig opptatt av at beboerne skulle oppleve en større trygghet i sin hverdag. Den tanken har preget alt fra fargelegging  til valg av materialer. Utenfor alle disse leilighetene går en utvendig korridor og det er altfor lett å knuse kjøkkenvinduet og ta seg inn i boligen.

For at beboerne ikke skal merke noen forskjell fra vanlig glass, har arkitekten valgt å legge Hammerglass i midten av 3-glass-kassettene. De fleste vindusprodusenter bruker denne typen vindusløsninger, selv om det i hovedsak har vært SSC og Leiab som har levert til Svenska Bostäders renoveringsprosjekter.
– I begynnelsen var entreprenørene som fikk kontrakten skeptiske overfor den litt dyrere løsningen med Hammerglass, men vi stod på, så nå i ettertid har det gått veldig bra og alle er fornøyde. Det har til og med vært et innbruddsforsøk der tyven mislyktes med å ta seg inn gjennom vinduet, så det er et bevis på at det fungerer, avslutter Annelie.

Økende salg til boligblokk
Torbjörn Timmermans, forretningsområdesansvarlig for Hammerglass Eiendom, har i løpet av det siste årene sett en klar og jevn økning i salget av beskyttelsesglass til både boligblokk og vanlige villaer.
– Det er trolig en kombinasjon av at vi har klart å nå ut med informasjon om våre produkter - så vidt vi vet, er vi det eneste selskapet i verden som leverer uknuselig isoleringsglass med full garanti - og at det faktisk er et økende behov for beskyttelse mot innbrudd og hærverk. Den tydeligste trenden ser vi i Stockholm, Göteborg og Malmö, men også i små byer med hendelser som gjentar seg gang på gang, velger man nå å bygge bort problemene knyttet til sikkerhet. Rutene er sertifisert i klassen EN 356 P8B og veier ca. 14 kg/m² i 3-glassutførelse. Tilsvarende beskyttelse med vanlig glass ville ha veid ca. 90 kg. Ekstrakostnaden for et komplett prosjektvindu med Hammerglass er ikke mer enn ca. 30%, så skal man likevel renovere, så er ikke valget så vanskelig, mener Torbjörn Timmermans.


Hammerglass 0000-00-00

Stengt for sommerferie

Produksjonen vil være stengt for ferie uke 29-31 (16. juli - 5. august). Eventuelle utleveranser skjer i løpet av uke 30.
Ordreavdelingen vil være stengt uke 31 (30. juli - 5. august).

Vi ønsker dere en riktig god sommer!