Vi bruker cookies for å gi deg best mulig opplevelse på nettstedet vårt (for å analysere webtrafikk og tilpasse innhold, sosiale medier og annonseringsfunksjoner). Du godtar bruken av cookies, hvis du fortsetter å surfe på nettstedet. Mer informasjon om vår personvernpolicy finner du her>>
Infrastruktur 2019-02-27

Hammerglass gjør livet roligere i Burlöv

Hammerglass er en del av Svenske Trafikverkets kjempeprosjekt ”Fire Spor” hvor den sørlige hovedlinjen mellom Malmö og Lund fordobler sin sporkapasitet. Allerede i 2018 begynte Hammerglass med sitt bidrag til et bedre lydmiljø gjennom montering av en bruddsikker, høyeffektiv støyskjerm i Arlöv, på broen over Lommavägen.

”Fire spor” og togstrekningen mellom Lund og Arlöv bygges i mange deler under bakkenivå for å redusere støy for bosatte langs strekningen. Men på de stedene hvor det er uunngåelig å gå under bakkenivå, for eksempel ved Burlöv og landsbyens nye pendlerstasjon, må andre støyreduserende tiltak til. Hammerglass kommer med sine spesialtilpassede produkter og sin lange erfaring med støyreduksjon langs jernbaneskinner og veier til å sørge for at støynivået langs togstrekningen holdes på ørevennlige nivåer. Oppdragsgiver og byggherre i prosjektet er Trafikverket og hovedentreprenør er konsortiet NCC/OHL.

Under den kommende periode kommer Hammerglass til å bygge ytterligere fire støyskjermer, som tilsammen er på rundt 200 meter. Hele byggeprosessen går over tre år, hvor den første etappen ble gjennomført høsten 2018. En komplisert faktor i prosjektet er at det ikke kan brukes standardløsninger på grunn av forbipasserende hurtigtog.

Ulf Bergström, som er ansvarlig for forretningsområdet Infrastruktur hos Hammerglass AB, kommenterer Hammerglass skreddersydde løsning:
– Siden vi må dimensjonere skjermene ut fra det forhold at det passerer hurtigtog med en hastighet på inntil 250 km/h kan vi ikke bruke en standardløsning. Konstruksjonen må tilpasses for å håndtere trykket som dannes når toget kommer i høy fart. I dette tilfellet hjelper det å kunne arbeide med egne konstruktører, slik at løsningen kan optimeres med utgangspunkt i materialet. Trafikverket har valgt oss på grunn av våre gode referanser og produktet, som med sin holdbarhet sikrer en lang levetid.
Støyskjermene, som monteres i Hammerglass egne stolpesystem, kommer til å være omtrent fire meter høye og får et påtrykt motiv, som både reduserer faren for at fugler krasjer, men også er dekorativt.

Den komplette ordresum på Hammerglass arbeid i denne etappen er på cirka 5,2 millioner SEK, og med tanke på at ”Fire spor” har mange etapper igjen, er det håp om å kunne levere flere løsninger som bidrar til et mer sikkert og roligere nærmiljø rundt jernbanen.
– Siden hele ”Fire spor” er et kjempeprosjekt som regnes å være i drift i 2024, håper vi at våre tjenester vil være til nytte i fremtiden. En av våres største styrker er at vi leverer komplette prosjekter fra idé til sluttbesiktigelse. Dermed tar vi ansvar for både design og konstruksjon, avslutter Ulf.

For spørsmål eller mer informasjon, kontakt følgende personer hos Hammerglass AS:
Ulf Bergström, Business Area Manager for Hammerglass Infrastruktur: ulf.bergstrom@hammerglass.se, +46 (0) 706-90 89 50
Bengt Nilsson, Administrerende Direktør: bengt.nilsson@hammerglass.se, +46 733 54 00 29

OM Hammerglass AB
Virksomheten ble startet i 2006 med fokus på eiendomsbransjen og er den eneste virksomheten som tilbyr bruddsikkert isoleringsglass med full isoleringsglassgaranti til skoler, butikker, industribygg med mer. I dag har Hammerglass tre avdelinger: Eiendom, Infrastruktur og Automotive. Avdeling Infrastruktur står frem med egne løsninger til bruddsikre støyskjermer, skjulskjermer, jernbanestasjoner, broer og tuneller. Avdeling Automotive fokuserer på entreprenørmaskiner og utrykningskjøretøy. Selskapet genererer en omsetning på omtrent 80 millioner SEK og har 35 ansatte. Ca. 30% av omsetningen kommer fra eksportvirksomhet, med Norden, Tyskland og USA/Canada som de største avtagere. Selskapet eies av adm. dir. Bengt Nilsson, LMK Industri AB og av Roy Hansson.


2021-02-01

Gävles stoltheter bak Hammerglass

Hvem vil du speile deg med, Babsan eller Rock-Olga? Rolf Lassgård eller Thomas Di Leva? Kjendisspeilene i den nye gågaten i Gävle løfter hele sentrum.

"Før var det halvgjort her, men nå er det veldig bra" konstaterte en gävle-inbygger til SVT Nyheter når den nye gågaten i Gävle ble innviet før nyttår.

Vi synes også at resultatet har blitt veldig bra, og vi takker Gävle kommune for det morsomme og uvanlige oppdraget med å beskytte byens lokale stjerner bak Hammarglass-speil. Nå kan de kjente ansiktene spre glede og stolthet blant forbipasserende (som kanskje tar sjansen på å speile seg med sitt idol) og kommunen trenger ikke bekymre seg for vandalisering.
Morsomt, innovativt og holdbart, just the way we like it.


2021-01-31

Fikk du svar, Mr Jones?

Det vet vi dessverre ikke, men hvis spørsmålet ble stilt til Hammerglass hadde vi i hvert fall ikke hevdet at det er en fungerende løsning å lappe på og reparere de samme busskurene igjen og igjen.

Signaturen Mr Jones skriver i et leserbrev til Hallands Nyheter at han enda en gang har lest en redegjørelse for hvor mye skadeverk som gjøres på fylkets busskur, og om kostnadene for reparasjoner.

"Jeg har i mange år vært forundret over hvorfor Hallandstrafiken har busskur i materialer som er veldig lette å slå i stykker for personer som har det moro med å gjøre det. Kan noen svare på hvorfor man ikke bruker et annet materiale, for eksempel plexiglass, for å holde kostnadene nede? Penger som isteden kunne brukes på frikort for pensjonister slik at vi på landsbygda slipper å ta bilen hver gang vi skal inn til byen."

Vi tror ikke Mr Jones hadde blitt fornøyd med plexiglass heller!

Vi ser ofte i leserbrev til aviser at trafikanter (som signaturen Mr Jones til Hallandstrafiken) setter spørsmålstegn ved hvorfor busskur ikke lages i plexiglass istedenfor vanlig glass – i den tro at skurene da ville holde bedre. Det ville de helt sikkert, men de ville likevel ikke holde spesielt godt.

Av tre årsaker:

  1. Plexiglass ripes opp veldig lett. Busskurene vil raskt bli stygge.
  2. Plexiglass tåler ikke løsemidler og derfor er det vanskelig å fjerne graffiti. Platene får et melkeaktig utseende og sikten blir dårligere for trafikanter og bussjåfører.
  3. Plexiglass brenner ved antennelse.

Et bedre alternativ ville være polykarbonat. Det er en seig, uknuselig termoplast som er 300 ganger sterkere enn vanlig glass – sammenlignet med plexiglass som er 30 ganger sterkere. Men uten overflatebelegg er polykarbonat, i likhet med plexiglass, lett å ripe opp og kan raskt begynne å gulne.

Hammerglass polykarbonat – det beste alternativet!

Av tre årsaker:

  1. Vår polykarbonat har et unikt kiseloksid-belegg som forhindrer at platene gulner. Overflatebelegget er glatt og gjør det enkelt å rengjøre platen for graffiti med vanlig rengjøringsmiddel.
  2. Vårt uknuselige busskur er utviklet med en egen ramme med spesialinnfesting som gjør at platene ikke kan sparkes ut når vandalen blir frustrert over at de ikke går i stykker.
  3. Hammerglass brenner ikke.

Resultatet, Mr Jones, ville bli at ditt busskur alltid oppleves som rent og trygt - og fremfor alt helt.


2021-01-30

Velkommen til å gå trygt over Norvikbanan

Det føles faktisk veldig bra i sjelen å bygge infrastruktur som hjelper mennesker å komme nærmere naturen.

Hammerglass har satt sin signatur på gangbroen over Norvikbanan ved Nynäshamn, mellom Blomenstorp og Alhagen. Her er det fritt frem for å knytte skolissene, fylle tursekken med matpakke og termos og legge i vei mot Alhagens våtmarker.

Gang- og sykkelbroen er en av tre brodeler som vi har bygget og installert på oppdrag av Stockholms Hamnar.
– De bygger et nytt kjempeanlegg utenfor Nynäshamn, og innenfor prosjektet bygges en ny jernbane. Det er til denne vi har laget tre anordninger for elbeskyttelse på bro, og i tillegg til GS-broen, en bro med biltrafikk og en tilpasningsdel, sier Ulf Bergström, forretningsområdesjef.

Etter graffitiangrep, tusjtagging eller annen tilsmussing, kan de fleste kjente rengjøringsmidler og kjemikalier brukes uten at Hammerglass-rutene tar skade.

Faren for elektriske ulykker med alvorlige personskader som følge er alltid overhengende i nærheten av høyspennings- og kontaktledninger. Skjermløsningen i uknuselig Hammerglass følger EU:s elektriske beskyttelsesdirektiver for beskyttelsesskjermer ved montering på bro over jernbaner.